KNЈIGA KOJA OSTAVLЈA BEZ DAHA - PRIKAZ KNJIGE "ĆUTI I PLIVAJ", NINUSA NESTOROVIĆA

KNЈIGA KOJA OSTAVLЈA BEZ DAHA

Prikaz knjige „Ćuti i plivaj“ Ninusa Nestorovića“
Kulturno-umetnička asocijacija Artija
Paraćin, 2014.

„Talog je ostao na vrhu. Sad je on krem našeg društva.“

Aforizmi iz ove knjige vas neće udaviti. Naprotiv. Pokazaće vam (ukoliko još uvek toga niste svesni) dno koje ste dotakli. Naš narod kaže da se prvi mačići u vodu bacaju, a autor ove knjige u vodu ubacuje narod, jer mu je on na prvom mestu. Za razliku od mačaka, koje se vode plaše i koje se uvek dočekaju na noge, naš narod se uvek dočeka na glavu. Iako se posle svakog bacanja u vodu skoro udavi, on to jedva čeka ponovo.

Kada Ninus Nestorović u vodu ubaci društvo u kojem živi, narod potone, a na površinu ispliva sva prljavština: od korupcije, skribomanije, prostitucije, do prljavih političkih kampanja i laži vlasti i opozicije. I to tako pluta, a nivo raste. Sve dotle dok ne naiđe bujica i sve to đubre ne unese narodu u kuću. Poplava nam ulazi kroz prozore, vrata, štampu, televiziju..., nivo polako raste, a moral, poštenje, kultura... tonu.

Prilikom poplava, miševi prvi beže. Ovi naši su se odavno izvukli iz svojih rupa, popeli visoko i kolo vode, a narod se vrti u krug, uvlači ih vir i odvlači u kanalizaciju. Zato se i ne bune, ćute kao zaliveni. Srećni su, jer miševi nisu izvadili čep iz kade Srbija, pa još uvek imaju prilike da plivaju. Plivaju i ćute. Ko zine, njemu uđe voda u usta.

Zato narod i ne jede. Živi od obećanja. Od izbora do izbora. Sit je svega. Ćuti i jede se. Hrani se mržnjom prema vodi, jer je od pada na glavu zaboravio kako je tu dospeo. O poplavama ne priča, jer mu je vode preko glave, o stečajevima, otkazima, nemaštini ne želi da čuje, jer mu je voda ušla u uši. Zamazuju mu oči, oni što su na čelu tog potopa.

Ko se dosad nije snašao i naučio da pliva, ćuti i trpi, on je davno potonuo, iako toga nije svestan. Tone sve dublje s osmehom na licu, jer misli da dobro roni. Oni, koji su se prilagodili i prepustili da ih voda nosi, plutaju polako sa đubretom na površini. Stopili su se sa njim, pa se više ne razlikuje đubre od čoveka. A oni treći koji su savladali slobodan stil plivanja, već su stigli na suvo, stoje nogama čvrsto na zemlji i ne ćute. U toj prljavštini u koju su gurnuti i iz koje su uspešno isplivali, čistog obraza i mozga koji nije ispran, gledaju, kontempliraju i skreću pažnju narodu na ono što ga davi.

U ovu treću grupu spada i Ninus Nestorović. On davljenicima ne pruža slamku spasa, već ruku i oštro pero u njoj. Na vama je da je prihvatite i izađete iz prljavog taloga na kopno. Istina, za to treba snage, jer istina udara najsnažnije. Pravo u mozak. Zato, udahnite duboko i pročitajte knjigu na vreme. Nećete se pokajati, jer knjiga „Ćuti i plivaj“, ne davi, već ostavlja bez daha!

Igor Braca Damnjanović DIB,
Gl. i odg. urednik časopisa za humor i satiru „Šipak“
U Beogradu, 25.1.2016.