humor

IVO MIJO ANDRIĆ: ŽEDNA USTA GOVORE


Ivo Mijo Andrić

                                              ŽEDNA USTA GOVORE

                        Zdenka Heršak: ŽEDNA USTA, Studio Moderna, Zagreb, 2016.


 
            Da je pisanje umjetnost bez granica uvjerila se pod stare dane i umirovljena glumica Zdenka Hršak (1928.). Na kraju uspješne glumačke karijere uzela je olovku i papir u ruke i počela zapisivati sve što joj se činilo vrijednim i smislenim. Najprije ono što se odnosi na njezin kazališni život i karijeru dugu gotovo pola stoljeća. Potom i suvisle misli o ljudima, pojavama i stvarima koje je okružuju i  uljepšavaju, ili pak zagorčavaju lijepe godine življenja. Tako je nastalo desetak poetskih, dramskih i proznih knjiga, uz stotine stranica zapisa, koje su obogatile hrvatsku literaturu autobiografskim ispovijedima i intimnim sjećanjima i razmišljanjima o svemu što prati ljudsko biće od prve do 91. godine života.
            Kako je teklo vrijeme, tako je i Zdenka svoj spisateljski bitak sve više usmjeravala na kratke misli i bilješke o svemu što joj je padalo na pamet u dugim danima i noćima koje provodi u umirovljeničkom domu skupa sa osobama približne životne dobi. Iz obilja deskriptivne misaone građe, urednik Miroslav Vukmanić odabrao je i pripremio zbirku pod naslovom Žedna usta. Srodne misli, radi bolje preglednosti, svrstao je u podnaslovne cjeline koje u jednoj ili dvije rečenice opisuju određene pojmove, konkretne društvene pojave i ljude čija su imena i djela obilježila minula vremena. Tu su sažete misli o evoluciji, slavi, malograđanima, ljubavi, knjigama, nakladnicima, religiji, umjetnosti, kazalištu, istini, oprostu, državnicima, paradoksima, ženama, Platonovoj akademiji, Picassu i mnogo čemu drugome što zaokuplja ljudske misli i okupira ih brojnim zanimljivostima.
            Svoju misaonu i aforističku ispovijed Zdenka Heršak započinje poetiziranom sentencom: Pisanje rukom je šetnja u tišini: pisanje strojem je udaranje po riječima. Za uvod je važna i njezina definicija umjetnosti koja kaže: Umjetnost nastaje kad se bitak spoji s kreacijom. A biti kreativan, znači i stvarati. Bilo šta i bilo kada. Sve što se stvara ima dušu i oblik i ostaje u vremenu na dobro ljudima. Čovjek je kao svilac: živi u vlastitoj čahuri koju sam stvara … otkriva nam Zdenka i dodaje … Genij obradi samo jedno polje savršeno. Druga polja su mu neobrađena šikara. Tako je i sa aforističarima i aforizmima. Svatko izmišlja aforizme. Netko ih zapisuje, a netko zaboravlja. Zapravo, mali ih broj ljudi zapisuje, a ogromna većina izbriše ili zaturi negdje između moždanih vijuga, gdje ih više nikada ne pronađe. Od stotinu aforizama jedan će zablistati mudrošću, kaže Zdenka i zaključuje ovu temu riječima: Aforizme mogu pisati glupi i pametni. Obojica će imati čitatelje. Apsolutno se slažem sa obadvije ove konstatacije i potvrđujem da sam prezadovoljan kad od stotinu napisanih otkrijem jedan mudar aforizam. Posebno me veseli kad svih stotinu i jedan pronađu svoje čitatelje.
            Mnogo nas je koji često izgovaramo sintagmu 'novi život', u stilu: 'započeo sam novi život' ili 'otkad se udala otkrila je novi život'. Po mišljenju Zdenke Heršak: Novi život ne postoji; nastavlja se gdje smo stali. Ustvari, nastavlja se nova etapa života koja može biti drugačija, ali ne predstavlja novi život sve dok traje stari. S tim u vezi je i proglašavanje stvari velikima zbog veličine onih koji su ih stvorili. Recimo tako … Dogodi se da se obična slika proglasi slikom stoljeća, i tako mrtva živi stoljećima. Ili … Dogodi se da lošu hrvatsku glumicu proglase velikom, a ostale velike šute. I što je još gore i pogubnije … Dogodi se da se nagradi arhitekt nebodera opasnog po život stanara. Na kraju krajeva … Dogodi se da nas glupi podučavaju, a pametni slušaju. E, baš takvih događaja i dogodovština ima kao u priči i ponavljaju se na svakom koraku. Naročito u politici, ekonomiji, kulturi i na svim drugim poljima rada i stvaralaštva. I nikom ništa! Na kraju ispadne po onoj narodnoj 'ujeo vuk magarca'. A magarac, kao magarac. Zapeo pa ... šuti. Ili muči, svejedno. Na kraju ionako sve to dođe na isto.
            U igri riječima aforistica traži i nalazi smisao ljudskog govora. Riječi su za nju sredstvo i način komunikacije. Put do razumijevanja i muzika duha. Sjeme proljeća i plodovi ljeta i jeseni u našim životima, koji traju od godine rađanja do godine smrti. Igra riječima često se pretvara u igru sudbinom koja završava tjeskobno ili kobno. Svaka izgovorena riječ je glazba. Svaka napisana ima svoju sliku … podsjeća nas ona, i upozorava na jednu veoma opasnu osobinu riječi … Riječi se vole igrati, toliko da izgube smisao. Toliko puta smo se u to uvjerili, ali i zaboravili na tu neopreznost izgovorenih riječi, koja nas često dovodi u neprilike i ugrožava dobre odnose s drugim ljudima.
            Brojna su pitanja koja mislima otvara, a napisanim riječima zatvara spisateljica Zdenka Heršak. Među njima, ljubav je svima bliska tema i od mnogih podjednako daleka. Ljubav je sjeme koje želi stalno rasti … ističe ona, i naglašava … Iza ljubavnih snova slijedi buđenje. Tko to nije osjetio, neka se malo strpi. Osjetit će kad za to dođe vrijeme i kad se probudi iz opojnog ljubavnog sna, pa zagazi u sumornu javu. Dok ljubav pokriva razlike u karakterima život teče bajno. Kad ljubav utihne i razlike izađu na površinu, tada nastaju problemi. Aforistica to opisuje ovako: Suprotnosti se privlače samo dok se ne otkriju. Kasnije su kamen spoticanja. Zato za brak kaže: Brak je vježbanje izdržljivosti. A za ljubav: Ljubav je vježbanje odricanja. Po sličnoj matrici … Prijateljstvo je vježbanje iskrenosti. Na kraju se iz svega može izvući jedinstven zaključak: Ono što vježbamo, to osposobljavamo. Zato dragi i dobri ljudi; vježbajte što više da biste se osposobili za ljubav, brak, prijateljstvo i sve druge lijepe stvari u životu. Bez vježbanja šanse za uspjeh su manje, a sreća upitnija i neusporedivo slabija. Znao je to i čuveni Pablo Picasso pa … Nije slikao Boga; ne stoga što nije vjerovao, nego nije imao hrabrosti. Uz to … Picasso nije slikao anđele jer su čista energija. Kako naslikati energiju? Pa ipak Picasso je dostigao svjetsku slavu jer je vježbao slikanje važnijih stvari iz svakodnevnog života. I iz ljubavi, razumije se. Tako su nastale čuvene slike koje se danas prodaju za desetke miliona dolara.
            U svom misaonom proživljavanju svijeta i svega u njemu, Zdenka Heršak izlaže i neke osobne definicije prirodnih pojava i općepoznatih pojmova. Tako, primjerice, za vjetar kaže: Narav vjetra nepredvidiva je kao i čovjekova … A za vrijeme … Vrijeme je u materiji. Zato materija propada. Ta misao je toliko duboka da se njezina vrijednost može spoznati tek uz pomoć inverzije. Na sličan način, promišljanjem se može odgonetnuti značenje sentence: Zvuk je stvorio ljepotu, matematika inteligenciju. Nešto je lakše dešifrirati poruke iz aforizama: Tko puno pita, znači slabo čuje. I … Ako pronađu eliksir mladosti, od čega će se umirati?  Mogući odgovor je da će se umirati od života jer, život uzrokuje smrt.
            Za kraj ovog osvrta na knjigu Zdenke Heršak, ne zbog loših namjera već zbog različitosti u pristupima tumačenja muško ženskih odnosa, citiram dvije njezine zapisane i potpisane aforizmične izjave. Prva: Žene predsjednice? Pušten je duh iz boce. Dobar ili loš duh, o tom-potom. I drugi: Žene su potjerale muške k muškima. Iz Zdenkinog pera i misli u političke i narodne uši. Ne u Božje, jer Bog se za to ne pita! On, sudeći po svemu, ima puno važnijeg posla. I na Zemlji, i van nje.

Administrator ШИПАК

0 коментара:

Шипак, Београд.Сва права су задржана!Дизајн блога Игор Браца Дамњановић. Омогућава Blogger.