Časopis Šipak

OBJAVLJENA KNJIGA "DOLAZI ZIMA"



                                                                          OD PERIGRAMA DO

SATIRIČNE PRIČE



Naši, balkanski, prostori oduvek su bili zahvalna literarna „desti-

nacija“ pisaca, satiričara i izbaštinili mnoge aforističare i pripovedače

ovoga žanra. Koliko je ovo inspirativno tlo za rađanje novih autora po-

kazuju svakodnevna nova imena, nove forme kojima se poigravaju i, na

radost čitalačke publike, uvek nude nešto do tada neviđeno.

Što je još zanimljivije, dobar aforizam često prevazilazi defini-

san format, okvire koje ova književna vrsta kanonizuje i pretvara se

u sasvim novu formu koja je, kao haiku poezija, zaokružena uvodom

– razradom i poentom. Tu formu nam je 2019.„otkrio“ pisac Perica

Jokić knjigom „Perigrami“ i ponudio čitalačkoj publici aforizme u dru-

gom ruhu. Ovde je reč o novom žanru koji najkraćim izrazom, jednom

rečenicom, zaokružuje naraciju, a čuva satiričnu – metaforičnu poruku

i time ne odstupa od aforizma kao forme.

U ovom prikazu samo sam dotakla Pericu Jokića i njegove peri-

grame, mada se knjiga o kojoj govorim i ne može sagledati odvoje-

no – bez ovoga uvoda. Pisac Dimitar Vilazorski, inspirisan ovom no-

vom formom i knjigom pomenutog autora, rešio je da se dalje poigra

satiričnim izrazom i da to narativno što je u „Perigramima“ dato raz-

vije u priču.

Krenuo je od perigrama; „Dolazeći na posao, čuvar zatvora

napravio korak više i našao se iza rešetaka.“ To će Vilazorskom posluži-

ti kao uvod u satiričnu priču o našoj balkanskoj zatočenosti, koja je u

isto vreme i ludnica i neka vrsta pokretne „Proklete avlije“ gde smo svi

zatočenici.

Pomenuh Andrićev roman zbog pitanja – ko su ti grešni, ko nev-

ini u sistemu gde je moral i nemoral izjednačen jer merila ne postoje

- ne postoje zakoni koji ih prepoznaju. Otuda su junaci stereotipni,

preuzeti sa svih margina društva, i njihov greh je, često, naš kolektivni

greh. Kao u „Paklu“ Danteove „Božanstvene komedije“ hronološki su

izmešani. Doduše, u ovom pokretnom zatvoru nećemo kao kod Dan-

tea sresti aktuelnog Papu, ali hoćemo Adama i Evu, Diogena, Pitago-

ru, Anu Karenjinu i Puškina kao simbole strasti i odbrane časti koja

mora da se „plati“.

Neobičnom stilskom i jezičkom konstrukcijom autor nam više

puta ponavlja imena svojih junaka koji su zatočenici društva koje

je samo na izmaku jer mu preti kataklizma – samo će sebe uništiti.

Uništiće nas: nesposobnost da izvršavamo obaveze za koje smo plaće-

ni, nemoralnost, otuđenost od porodice, sklonost kriminalu... Mnogi

od tih likova davno su svoje grehove „odužili“, više i nisu na pokretnoj

traci – „u autobusu“ koji ih drži na okupu i, mada su „kriminalci“ spaša-

va od „zime koja dolazi“ i konačnog kraja.

Upravnik zatvora je sam zatočenik, kao i Andrićev Karađoz u

„Prokletoj avliji“. Od Karađoza, okrutnog i bezosećajnog čuvara, pret-

vara se u Domanovićevog slepog „Vođu“ koji te zatočenike, kaznom

odabrane, poput Mojsija treba da izvede iz ropstva i dovede ih u

Obećanu zemlju. Kao i junaci Domanovićeve satire, polovina putnika

toga „voza bez dnevnog reda“ strada na putu i u „Obećanu zemju“

nikada neće stići.

„DOLAZI ZIMA“, satirična proza Vilazorskog je kolektivni portret

našeg Balkanskog prostora gde je sve izvitopereno jer su prave vred-

nosti na margini, a kriminal se rešava u okviru plaćenog sudstva koje

sitne kriminalce proglašava krupnim i moraju da „plaćaju“ ceh umesto

onih nedodirljivih.

Mnogo je u ovoj satirično – angažovanoj knjizi alegorije, vezano za

naše društvene probleme. Tu je i amnezija, zamrznuta svest, i savest,

o problemima koje nedužni ispaštaju. Tu je Mešin krug ( Meše Selimov-

ića) jer se pitanje pravde samo pokreće, a nikada ne rešava, i sve se

svodi na vraćanje na početak.

Fabula je svedena na minimum i ono malo odnosi se na likove i

njihov greh. I tu su neki likovi, poput lavova, fiktivno zatvoreni, a, u st-

vari, na slobodi. Pitanje koje se neminovno nameće je: da li nam je civ-

ilizacija i dozvolila pravo na slobodu ako smo robovi navika, zabluda,

a sve što je drugačije od našeg pogleda na svet smatramo grešnim-

neispravnim.

Zato je taj humor u ovoj satiričnoj prozi, koja se stilski dotiče

drame apsurda, u funkciji lekcije koju moramo da naučimo – da se

odreknemo banalnog i da se više bavimo vitalnim problemima koje

zanemarujemo baveći se marginalnim stvarima.

Vilazorski nam svojom novom knjigom poručuje da se manemo

“Sizifovog posla” jer će se kamen vratiti čim prestanemo da ga gura-

mo uzbrdo, ali da nije rešenje ni “sedeti u buretu” poput Diogena i da

je život mnogo više nego zakoni po Pitagorinoj teoremi.

Mada stvarnost, i kroz ovu prozu, a i opšte gledano, ne deluje

vedro, ohrabrujuće, jer uvek se „nađe neko da poremeti klimu“, nova

knjiga Vilazorskog i te kako odiše humorom. Očito smo mi narod koji

se smehom leči i uvek nađemo izlaz da potpuno ne potonemo.

I da se vratim na vezu Jokića i njegovih “Perigrama” i ove sjajne

proze Vilazorskog: Tamo gde je prvi autor svojom britkom “pričom”,

svedenom na jednu (aforističku) rečenicu postavio prvi kamen, drugi

autor je nazidao “zdanje“ jedne od najoriginalnije satirične forme koju

je dobio ovaj prostor i ovo vreme.

Mirjana Đapo,

prof. i književnik




 

Administrator ШИПАК

0 коментара:

Шипак, Београд.Сва права су задржана!Дизајн блога Игор Браца Дамњановић. Омогућава Blogger.