Ivo Mijo Andrić
SATIRIČNE PORUKE I
H-UMORNA OPORUKA
Aleksandar
Čotrić: MISLI U POKRETU, Srpska reč, Beograd, 2021.
Književnik Aleksandar Čotrić
zasigurno je najveći aforističar među političarima i najpoznatiji političar
među satiričarima. Ta njegova dvostruka radno-stvaralačka i političko-satirična
aforistička uloga i dužnost traje od sredine devedesetih godina prošloga stoljeća
kada je izabran za narodnog poslanika u Skupštinu Republike Srbije sa liste
kandidata Srpskog pokreta obnove. Na toj dužnosti se neprekidno i danas nalazi,
a realni su izgledi da se na njoj i umirovi. Ističem ovo kao prirodnu i
društveno-političku vrijednost koja je rijetka u današnjem svijetu. Biti
satiričar i političar tako dugo, i uspješno obavljati gotovo pa nespojive
poslove, to mogu samo ljudi visokih
stručnih i moralnih vrijednosti i osvjedočeni borci za narodna prava. A
Aleksandar Čotrić je baš takav tip stvaralački postojanog i časnog čovjeka, što
je prepoznato ne samo u Srbiji već i šire u svijetu.
Aforističkim stvaralaštvom Čotrić se
počeo ozbiljnije baviti sredinom osamdesetih godina po završetku srednje škole.
Prve radove i priče objavljivao je u beogradskim novinama i časopisima, gdje je
u to vrijeme studirao pravo. Kasnije su došle brojne samostalne knjige i
uvrštavanje njegovih radova u zbornike i antologije u Srbiji i drugim evropskim
državama. Slijedile su i zaslužene nagrade i priznanja za postignuća na
području aforistike i književnog stvaralaštva. Tu treba istaknuti i njegovo
ogromni doprinos u priređivanju antologija aforizma autora pripadnika drugih
naroda i država, te prevođenje njihovih radova na srpski jezik. U najkraćem:
književni angažman kakav se rijetko susreće na našim i širim prostorima.
Vrijedan divljenja i poštovanja u svakom pogledu, jer je otvorio vrata mnogima,
posebno mladim aforističarima da uđu u svijet najkraće vrste literarnog
stvaralaštva.
U dugom nizu književnih naslova
potpisanih njegovim imenom i prezimenom, posebno mjesto zauzima zbirka aforizama Misli
u pokretu. Riječ je o nevelikoj knjizi po broju uvrštenih aforizama,
ali snažnom djelu satiričnih misli koje se bave najvažnijim temama i problemima
u današnjem društvu. Politika je tu u prvom planu, jer mu je bliska i poznaje
njezinu bit i poslanje sa unutarnje strane, koju narod vidi samo izvana kroz
medijsku vizuru i šaroliku propagandu. Narodni poslanik o čijem je poslu nekada
pisao veliki komediograf Branislav Nušić, i sam je stavio karte na stol te je
svoje filozofske, pravne, političke, socio-ekonomske i druge misli pretočio u
satirične aforizme, narodne izreke i mudroslovne sentence koje otvaraju male i
velike individualne i društvene tajne i nude ih na uvid javnosti i širokim
narodnim masama. Zašto narod ćuti, o tome
bi se moglo govoriti danima./ Najveći problem je što narod zatvara oči pred
slepilom vođe. / Oni koji se kriju iza naroda, najviše kriju od naroda./ Narod
daje sve od sebe, i još mu država uzima.
Ove
i slične misli vjerna su slika stanja u društvu koje zna da trpi i šuti, ali
kad vlast tu šutnju obavije vlastitim tajnama, tada često dolazi do pobune onih
koji su izašli iz povoja i otišli na više škole i fakultete. Njima je teško
prodavati maglu i rog za svijeću, jer oni to lako i brzo pročitaju pošto su im
knjige stalno pri ruci, a sadržaji pri zdravoj pameti. Aforist to stanje duha
opisuje s desetak riječi: Pamet nas je
izdala. A mi smo sve pametne proglasili izdajnicima. Iza toga slijedi
upozorenje … Ne pokušavaj da ispadneš
pametan! Ako si pametan, već si ispao. A ako nisi, onda si glavni lik iz aforizma:
Pobegao je sa mesta nesreće. Jednostavno,
napustio je Srbiju. To je za mnoge bilo jedino ispravno rješenje zbog toga
što… Srbija podseća na veš. Tamo gdje se
nekad prostirala, sad se skuplja. Uz to … U Srbiji je sve postalo politika, samo je politika postala kriminal.
U
razmatranju polito-manije kao lako objašnjive, a teško shvatljive društvene
pojave, aforist manirom satiričara poziva u pomoć i Boga, ističući njegovu
apsolutnu nadmoć u odnosu na polovičnu moć političara: Bog je tvorac svega vidljivog i nevidljivog, a političari samo
nevidljivog. Kad smo već kod Boga, navodim još nekoliko razmišljanja o
nevidljivom nebiću u koga većina vjeruje više nego u manjinu pripadnika svoje
vrste. Boga ne možemo da vidimo, a one
koji govore u njegovo ime ne možemo da vidimo očima./ Bog je na nebu, a đavo je
svuda./ I đavo je božji stvor./ Bog nas se čuva!/ Bog je stvorio i ateiste./
Danas je ateizam poprimio biblijske razmere. Pisati u kapitalizmu otvoreno i
bez dlake na jeziku o Bogu i vjeri podjednako je opasno kao i pisati u ranijem
sistemu otvoreno o državi i njezinim povlaštenicima – državnicima. Istina je
kako kaže aforist: Kapitalizam se
socijalizovao, a socijalizam je kapitulirao. Ali…Šta je pisac hteo da kaže, to više ni cenzore ne interesuje. Važno
je da… Crkva ne plaća porez, jer to što
ona prodaje ne postoji. Neka nam ne zamjere oni što vjeruju, jer vjera je
oduvijek bila privatna stvar iskrenih vjernika. Na društvenoj sceni ona je samo
jedna od bezbroj istih i sličnih društvenih pojava. Doduše, teže objašnjiva,
ali sveprisutna.
Biti
humorist danas vesela je stvar i to može svako poželjeti. Biti aforist mudro je
i pametno, u svakom slučaju. No, biti satiričar otvorenog garda nije nimalo jednostavno,
a još je manje ugodno. Čuvari državne, domovinske i političke časti brojni su i
protežu se od uhoda, tajnih agenata, javnih policajaca do stroge sudbene
vlasti. Tko se odluči slobodno da misli i da to što misli glasno izgovori ili
na papir zapiše, taj mora znati da ga iza ugla čeka nekad vidljiva a češće
nevidljiva prepreka koja će sve učiniti da mu usta začepi ili misli izbriše.
Tako je oduvijek bilo, a tako će zauvijek biti. Mijenjat će se samo metode
uvjeravanja u „kriva“ mišljenja, i vrijeme kad će mislilac osjetiti težinu
svojih misli. Prije ili kasnije. Mutnije ili jasnije. To je stvar tehnike koja
svakim danom, u svakom smislu, sve više napreduje i već je postala moderna
umjetnost. Ceo život posvetio je
umetnosti. Po zadatku službe pratio je pisce. Tako autor opisuje moderne
nomade koji misle da misle umjesto onih koji treba da misle.
Teško
je u današnje vrijeme biti pametan, vrijedan, pošten i mudar. U robovlasništvu rob je bio oruđe koje
govori. U kapitalizmu radnik je oruđe koje ćuti./ Nekad su ljudi bili naše
najveće bogatstvo. Sad su jeftina radna snaga./ Dok pošten svet spava, onaj
drugi deo se bogati preko noći./ Novac kvari čoveka, Besparica još više. Puno
je toga što čovjek vidi, čuje i pročita, a malo je stvari koje se mogu promijeniti
njegovom voljom i radnjom. Zato i aforist u vlasti na kraju svoje misaone
misije otvoreno poručuje: Da se ja nešto
pitam, mnogi bi odgovarali. Na tu sjetnu poruku u istom tonu dodajem: Da se
ja bilo što pitam, mnogi se ne bi ni za što pitali. Političari najprije, a onda
i drugi koji se danas za sve pitaju. To bi mogla biti i oporuka, jer kao poruka
garant neće proći. Pokazali su to primjeri iz minule prakse kad su se umjesto
osmijeha na lice stavljale maske.
0 коментара:
Постави коментар