Evropska unija

ВИТОМИР ТЕОФИЛОВИЋ: ЗАШТО У ЕВРОПСКУ УНИЈУ


Витомир Теофиловић

Прилог дебати о алтернативама
ЗАШТО У ЕВРОПСКУ УНИЈУ

Србиjа и ЕУ: 15 година партнeрства - EUD

            Чим добијемо и најмању замерку са Запада, појаве се појединци и организације које осуђују наше опредељење за Европску унију и траже наше хитно окретање ка Евро-Азији као јединој правој алтернативи. Сви ти захтеви имају заједнички именитељ: Исток је оличење врлина, а Запад свих зала током историје и данас. Другим речима, Исток нас разуме и помаже, а Запад (Америка, а последично и Европска унија као војни зависник од ње и зато њен покорни слуга) нас мрзи, а глуми благонаклоност да бисмо својим уласком у ЕУ географски заокружили интересну сферу Запада. Укратко, улазак у ЕУ био би издаја националних интереса и улазак у капиталистичко-експлоататорски савез држава уместо у правичну и благородну скупину народа. Све се ово подразумева као сушта, неприкосновена истина.
            Прва грешка у овом резоновању је априорна дифамација Запада као експлоататорског система, а аргументација се своди на анахрони клише – разлику између најимућнијих и најсиромашнијих. Јесте релативна разлика већа на Западу, али социо-економски је много битнији компаративни аспект – разлика у стандарду: физички радници на Западу имају веће плате него друштвена елита – лекари, правници и инжењери – на Истоку.
Друга неутемељена оптужба против Запада је да све чини ради свог интереса. У нама (нашим родитељима и родитељима наших родитеља) је у време комунистичке индоктринације и политике несврстаности усађена мржња према самом појму интерес, а идиом гледати своје интересе постао синоним не само игнорисања интереса свих других већ и отимања туђих добара. Колико је ова идеологема иреални конструкт упечатљиво показује сам језик – нонсенс увиђамо чим ставимо идиом у упитно-одречни облик: да ли треба бити против својих интереса? Одмах увиђамо да је једино природно радити за своје интересе, а не против њих. Није, дакле, спорно већ је оправдано што Запад, односно ЕУ, поступа у складу са својим интересима, као што то чине (и треба да чине) све земље. Једино је битно да се ти интереси не остварују силом већ мирнодопским средствима – радом и трговином, а не ратом и отимањем.
Наш највећи приговор Западу је што тражи од нас споразум са Косовом, уз највиши степен (са међународним гаранцијама) заштите нашег народа, као и верских и културно-историјских споменика. Да ли је боље то – уз заједнички улазак у Европску унију, укидање граница и несметано кретање и сарадњу свих народа – или вечито живети у мржњи и гложењу? При том треба имати на уму да бисмо одустајањем од европских интеграција изгубили замашну финансијску подршку ЕУ, а тиме и знатну помоћ Србима на Косову морали драстично да умањимо. А једина вајда Истока од нас би била да будемо реметилачки фактор у оквиру Запада.    
Иоле реално резоновање указује да је много разложније наставити евро-интреграцију, почев од географског разлога: земље ЕУ су нам суседи, а земље Истока далеко. А инфраструктура сваке државе је махом упућена на најближу средину и чини њен саставни део. Драгоцена је околност што Европска унија обезбеђује обилата средства, издашнија но ико на свету за уклапање нових чланица у путну мрежу (ремонт постојећих и изградњу нових аутопутева, пруга, мостова, тунела...). Предвиђена је изградња и свих осталих инфраструктурних система – водовода, канализације, здравства и еко-система у целини, здравственог и образовног система...
Европски систем вредности је узоран у читавом свету и зато је на њему заснована легислатива уграђена у друштвени поредак свих модерних земаља – чланица ЕУ, САД, Канаде, Јапана, Аустралије, Новог Зеланда...
Одбојност према ЕУ потиче и из низа заблуда, од којих је највећа да се уласком у ЕУ губи национални идентитет. То није тачно – Немци, Грци, Французи, Финци ... нису ништа мање Немци, Грци, Французи, Финци... но што су били пре уласка у ЕУ. Тачно је да се део суверенитета преноси на овлашћења заједничке управе, али сва та овлашћења су у сфери правно-техничке усаглашености стандарда и мерила, неопходних за ефикасно функционисање заједнице. Важно је истаћи: овлашћења пренета на заједницу су добровољна – Мастрихт, виша интеграција ЕУ, каснила је две године, све док није утаначен договор око норматива млечних производа Данске и остатка ЕУ. Заблуда је и да се уласком у ЕУ укида традиција у име глобализације. Сваке године се у Шпанији, Данској, Француској, Немачкој... одржавају стотине манифестација у част традиције.  
Заблуда је и да се уласком у ЕУ мора прекинути сарадња са земљама изван уније: Немачка је већи пословни партнер Русије него са већином чланова ЕУ. Културна, верска и други видови сарадње немају ограничења.
Државе ЕУ су изградиле институције које обезбеђују највиши степен уважавање грађанских, етничких, верских и других личних и колективних права. Зато треба бити члан такве међународне заједнице чак и да смо на супротној страни света а камоли што смо том заједницом окружени.

Administrator ШИПАК

0 коментара:

Шипак, Београд.Сва права су задржана!Дизајн блога Игор Браца Дамњановић. Омогућава Blogger.