Ivo Mijo Andrić
MISAONE
NARODNE MUKE I IZREKE
Aleksandar Minčenkov: IZMUČENE
MISLI, „Alma“, Beograd, 2023.
Mogu li misli biti izmučene, ili su
izmučeni samo mislioci? To retoričko, ali i vrlo konkretno pitanje postavio sam
sebi kad sam započeo čitati obimnu knjigu Aleksandra Minčenkova, pod naslovom Izmučene
misli u koju je uvršteno oko
900 aforizama i drugih poruka, gnoma i sentenci.. Knjigu je s ruskog preveo poznati srpski aforist,
satiričar i antologičar Aleksandar Čotrić. Koliko sam zapazio svaka misao
pohranjena je u jednu prostu, prosto proširenu ili složenu rečenicu. To je
autorov stil i ekonomija leksikom, što ima smisla za ovu književnu vrstu koja
zahtijeva jednostavnost, dubinu, širinu, zavidnu visinu, a uz sve to i dostatnu
kratkoću.
Aleksandar Minčenkov predsjednik je
čuvenog Moskovskog kruga aforistike, koji okuplja desetke i stotine manje-više poznatih
proznih pisaca i zapisivača kratke misli sa dalekosežnim poukama i porukama. U
svom bogatom životnom i radnom vijeku on je obavljao različite poslove na
krajnjem sjeveru Rusije, da bi se u drugoj polovini sedamdesetih godina
prošloga stoljeća preselio u Moskvu. San svakog čovjeka je da dođe u veliki grad
i da tu, po mogućnosti, napravi karijeru i stvori prepoznatljivo djelo. Njemu
je to pošlo za rukom i perom jer je za tridesetak godina intenzivnog pisanja
izrastao u iznad prosječnog aforističkog virtuoza u velikoj i svjetski poznatoj
zemlji mislilaca, pjesnika i proznih stvaralaca.
Aforizam nije teška, koliko je
zahtjevna vrsta književnosti, i njega može pisati svako tko razmišlja na
kreativan i produhovljen filozofski način. Godine starosti tu nisu toliko bitne,
koliko talent i smisao da se s malo riječi kaže dublje i više od običnog
misaonog i govornog izričaja. Minčenkov je sve to oplemenio još i iskustvom
donesenim sa ledenih sjevernih prostora Evrope, koji čovjeka čeliče i čine
netopivim i na višim temperaturama od onih iz nižih južnih predjela i visokih
peći šireg okruga Podmoskovlja. Zato je njegova aforistika topla i razumno oštra
kad treba te blaga i hladna kad slika stanja u društvu koja nisu dobra za običnog
čovjeka. A to su ona stanja koja su protiv ljudi i svega što su stvorili svojim
radom i odricanjem od životnih užitaka, koje mnogi iz viših slojeva ne
propuštaju.
Za razliku od satiričara oštre
misli, jezika i pera, Aleksandar Minčenkov njeguje suptilnu crtu stvaralaštva
koja ga drži na pristojnom odstojanju prema sistemu ispunjenom raznim ograničenjima
i represivnim mjerama. Odmjerena distanca ne vodi u konfliktne situacije i
pruža mogućnost autoru da djeluje s manje straha od revanšizma struktura na vlasti
i njihovih apologeta. Promišljena kritika negativnih društvenih pojava i
problema ponekad donosi veće efekte od izravnih udara na njihove nosioce koji
su spremni uzvratiti udarce na najokrutniji način. Filozofska mudrost
djelotvornija je od verbalne ludosti koja proizvodi sukobe s posljedicama što
višestruko nadmašuju očekivane pozitivne učinke. Hoće da bude anđeo, a ne da mu đavo. Ovim riječima aforist trasira
smjer vlastitog kretanja držeći se sredine koja je sigurnija od kretanja po
rubovima puta kojim ide. Ko ide stopama
drugih, ne ostavlja svoj trag. Dobro je ostavljati vidljiv trag koji vodi
stazom prema sreći. Čovjek tada postaje od samoga sebe veći, a u prilici je da
nadraste i mnoge druge ranije nedostižne.
Aforistički opus Aleksandra
Minčekova sastoji se od tematskih promišljanja o životu i svijetu koji ga
okružuje. On je promatrač koji bilježi impresije o viđenom, oblikujući ih u
kratke jezgrovite i mudre izreke, sentence, poruke, pouke, duhovite izjave i
leksičke upute koje registriraju, opisuju i pojašnjavaju određene društvene
pojave, fenomene i stanja, uz obavezno naznačavanje vlastitog mišljenja i suda
o njima. Iako se o svemu viđenom javno očituje, u korištenju jezičnog alata on
bira umjereno oštrija leksička oruđa, a ne ubojita oružja koja bi neopreznom
upotrebom mogla povrijediti i njega i druge. Tako ostavlja širok prostor za
dijalog u toku rada i za pronalaženje kompromisa za sve što je sporno i drugima
nejasno. Ako ljudi žele biti dijelom svoje vrste a ne pripadnicima podivljalog
krda ili zavedenog stada, oni će pristati na razuman dijalog i pronaći rješenja
za sve što im smeta i što koči individualni i društveni napredak. Jezik je spona između čoveka i društva./
Reči imaju težinu samo kad su odmjerene./ Dobrog sagovornika prepoznajete po
ćutanju./ Gde je malo smisla, tamo je mnogo reči./ Ne treba sve što uđe u uši
da izađe kroz jezik./ Zatvorena usta čuvaju misli./ U ogledalu govora mozak se
ne odražava./ Govor je pokazatelj ne samo pameti, već i gluposti. Iz ovih i
desetak sličnih misli o jeziku i govoru, pisac daje svoju definiciju aforizma
kao filozofskog produkta misli i riječi. Po njegovom shvatanju; Aforizam je jednostavna misao u luksuznom
pakovanju. U tom kontekstu luksuz je raskoš uma, a ne precijenjena
vrijednost stvari namijenjenih svakodnevnoj upotrebi.
Slijedom toga autor na nekoliko
stranica razmatra poziciju i ulogu pisca u društvu i državi. Dok u demokratskim
društvima stvaralačke slobode nemaju zadana ograničenja u nedemokratskim
državama one su praćene sveprisutnom cenzurom i grubim represivnim mjerama. U
takvim okolnostima pisac sam procjenjuje i bira do kojih će granica ići i hoće
li ih preći te tako ugroziti vlastitu slobodu i slobodu svojih najbližih. Ne možeš postati mudar a da ne činiš
gluposti, zapisuje Minčenkov misao s kojom se susreo ili će se susresti
skoro svaki čovjek. Gluposti činimo svi, jer one iz sjene prate svaku mudru
misao i radnju. Nekad je dostignu i prestignu a nekad ostanu u sjeni, čekajući
novu priliku i pogodan trenutak za degresivnu akciju. Taj sraz mudrosti i
gluposti u ljudskoj glavi autor promatra i kroz prizmu odnosa istine i laži. Gde je istina solista, laž se pojavljuje u
koru./ Ko seje laž, neće se nahraniti istinom./ Lakše je tražiti tragove istine
nego ići po njima. Valjda zato mnogi bježe od istine jer za nju trebaju
dokazi, a za laži su dovoljne obične neiskrene riječi. Njih je lako izgovoriti
jer ne zahtijevaju nikakav umni napor a uvijek se uzimaju i gutaju u sirovom i
neobrađenom obliku.
Centralno mjesto u knjizi posvećeno
je religijskim pitanjima i mitskom odnosu čovjeka prema Bogu kao nevidljivoj dobrohotnoj
sili. Taj dio autor započinje sentencom: Nauka
je istina kojoj su potrebni dokazi. Ona se temelji na stvarnim dokazima i
njoj su sumnje i pretpostavke samo polazište za ozbiljan rad s konačnim
pozitivnim rezultatima. Zanimljiva je i gotovo pa neočekivana teza s kojom
Minčenkov, ili priređivač knjige, započinje misaoni izlet u područje susreta
čovjeka sa Bogom. I to je područje određeno mislima i religijskim iskustvima
koja su uglavnom zasnovane na osobnim svjedočanstvima konzumenata vjere ili
uvjerenja. Šta je, zapravo, stvarno u tom zatvorenom svijetu intime to znaju
samo oni koji su bili ili jesu svjedoci. Jehovini, ili neki drugi, to je
pitanje za dublje i objektivnije analize i proučavanja. Pisac je tu tek zapisničar
vlastitih promišljanja koja započinju zanimljivom opaskom: Jedni otkrivaju Ameriku, a drugi ušivaju u njenim plodovima. Na tu naoko
usputnu opasku, a ustvari hipotetski zaključak, nadovezuju se misli o Bogu i
vjeri u njegove nadnaravne moću. Ljudi su otkrili Boga i razvili vjeru iz
vlastite ovisnosti o prirodi i njezinim bogatstvima, i nedoraslosti da razumiju
sve ono što se oko njih rađa i događa.
Mislilac Minčenkov tu pojavnost
razmatra iz ranih uglova koji spajaju čovjeka i Boga ili ih udaljavaju jedne od
drugoga. Na takav zaključak upućuju sljedeće njegove misli: Bog je mera svih stvari, a čovek ih
određuje./ Vera u Boga pomaže vam da steknete veru u sebe./ Da Bog nema
posrednike, ko bi znao šta želi od nas./ Ljudi su najbliži Bogu na početku i na
kraju života./ U početku je Bog stvorio čoveka, a prvi se mačići u vodu
bacaju./ Ko traži Boga na nebu, teško ga može naći u sebi./ Bog ne daje onima
koji sami ne umeju da uzmu./ Samo zahvaljujući religiji, mnogi su postali
ateisti./ Krst na vratu ne spasava nikoga od terora krsta na leđima./ Mi smo
dalje od Boga nego što je Bog od nas./ Put do raja vodi kroz pakao. Uz ove
i druge misli koje su bliže ljudima nego li samome Bogu, moguće je beskonačno
tragati za odgovorom na pitanje o postanku svijeta. Kao i o onome narodnom, na
koje nema pravog odgovora: je li starija kokoš ili jaje?
Za vjernike Bog je otac, a za
istočne mahom nevjernike majka je Rusija. Tako je barem bilo u nekim razdobljima
bliske nam prošlosti. O majci Rusiji i bivšem Bogu ocu -Sovjetskom savezu aforist
ima podijeljena mišljenja koja započinju generalnom hipotezom: Očevi majke Rusije je krišom varaju. Jesu
li samo očevi krivi za sve prevare ili ima nečega i do majke, pitanje je na
koga je teško dati pravi odgovor. Prošlost je to pokušala, sadašnjost pokušava,
a i budućnost će se tim gonetanjem kasnije baviti. Pisac s tim u vezi nudi
svoja razmišljanja koja su postala javna od kad su objavljena. Po njemu: Rusija se ne može razumeti umom – samo
srcem./ U Rusiji ljubav prema otadžbini počinje kritikom./ Izuzetnost ruskog
naroda je u tome što više voli izuzetke nego pravila./ Narod su oslobodili
obaveze da budu ljudi./ U Rusiji je najpopularnije pozorište – teatar apsurda./
Da biste otkrili tajnu ruske duše, morate otvoriti više od jedne boce./ Vetar
promena sa Zapada stvorio je oluju na Istoku./ Revolucija je zaustavila
evoluciju./ Topovi trebaju da pucaju, ali samo počasnu paljbu./ Za vojna
dejstva scenario pišu političari./ Od malog rata ne treba očekivati veliki mir.
Na ovom mjestu prestajem citirati pisca, jer kad bih
dalje nastavio osvrt na knjigu ne bi
imao kraja. Siguran sam, naime, da je aforist i narodni mislilac Aleksandar
Miščenko u međuvremenu napisao stotine ovakvih i sličnih mudrih bilješki o ratu
i miru, o zemlji i nepreglednom vazemlju, te o svemu drugome što ljudsko biće
čini čovjekom, ili ga pretvara u zvijer dostojnu svake divljine. Te aforizme i
misli čitat ćemo kad na Istoku prestane rat. U rat dobrovoljno idu patrioti i idioti./ Veliki ljudi hrane ratove, a
mali ih gutaju./ Rat je mrtva sezona mira.
Ovim antiratnim porukama završavam prikaz knjige koja slavi
mir i širi ljubav na sve strane svijeta. S tim bi se složio i pisac koji kaže: U Rusiji se točak istorije kotrlja u sva
četiri pravca. To bi značilo da svaki ide svojim smjerom. Pa dokle stignu…
0 коментара:
Постави коментар