Aleksandar Čotrić

ПРИРУЧНИК ЗА ДУХОВНО И ДУХОВИТО ЛЕЧЕЊЕ

ПРИРУЧНИК ЗА
ДУХОВНО И ДУХОВИТО ЛЕЧЕЊЕ
(О књизи "Смехом против короне", Сенке Павловић,
"Просвета", Београд, 2020)



Крајем 2019. године у Кини се појавио опа­сан, до тада непознат, вирус који се брзо проширио по планети већ раније претвореној у „глобално село“. А где је село, ту су и мишеви. Како је по кинеском хороскопу 2020. година у знаку миша, убрзо смо се уверили да ћемо је памтити, заправо, као годину слепог миша, јер по неким теоријама једини летећи сисар био је преносилац болести на најпаметнијег сисара – човека, који, понекад, чини најглупље ства­ри. Неко се од тих паметних сисара досетио да паро­ди­ра древну кинеску мудрост и подари јој нови сми­сао: „Онај ко говори да један човек не може да про­ме­ни свет, никада није јео недопеченог слепог ми­ша“.
Већ почетком 2020. године Италија је постала европско жариште болести, па је настала шала да „први пут у историји оригинал долази из Кине, а копија из Италије“. Цео свет се нашао у ванредном стању (осим Хрватске, где је проглашено „изванред­но стање“), суочен са опасном пандемијом вируса корона. Свакога дана објављивани су нови, све већи бројеви о оболелима и преминулима, а брзини шире­ња невидљивог вируса могла је да парира само брзи­на којом су ширене паника и дезинформације. У так­вој ситуацији, суочени с непрестаним забрињава­ју­ћим и невеселим вестима, многи људи су се нашли у мо­ралној дилеми – да ли је време да се причају вицеви, осмишљавају шале, пишу афоризми, објав­љују хумористичко-сатиричне рубрике...
Иако је још старогрчки филозоф Платон оста­вио максиму да се „без смешног не може схватити озбиљно“, неки ће поставити питање о оправданости књиге „Смехом против короне“, ауторке Сенке Пав­ло­вић која је муњевито реаговала, прикупила и при­ре­дила најуспелије и најдуховитије реакције из Срби­је, региона и Европе на стање које је све, само није весело. Зато овај приручник за духовно и духо­ви­то лечење садржи афоризме, епиграме, вицеве, ша­ле, досетке, коментаре, анегдоте и друге кратке ху­мо­ристичкие форме на тему вируса корона и пра­тећих појава, изабране по критеријуму уметничке вред­ности, мисаоности, поучности, луцидности и ори­гиналности. Радови су бирани међу хиљадама оних који су пристигли по позиву приређивача ауто­рима, односно оних који су објављивани или су ко­лали у електронским медијима, новинама и часо­пи­сима, порталима, друштвеним мрежама, меј­ло­ви­ма, СМС, Вибер и Вотсап порукама. Зато се овај збор­ник састоји из три различита, а опет слична сегмента у ко­јима се налазе ауторска дела најбољих мајстора ху­мора и сатире из Србије и иностранства, шале не­познатих аутора из наше земље које су по­при­миле формат народних мудрости, и духовитости које су на сличан начин, без познатог творца, настале у другим земљама, а издвојиле су се својом ефект­ношћу. Бе­заз­лени хумор, али и инвективе, сакупљене на овом месту повезани су са свакодневним обли­ци­ма кому­ни­кације и чине део, углавном, урбане кул­ту­ре. Крат­ке форме представљају, не само литерарни, већ и визуелни, наметљиви жанр, намењен свако­днев­ној комуникацији и конзумирању. Зато се њихов смисао, значење и зрачење непрестано мултипли­ку­ју, ме­ња­ју­ћи положај некога ко је у невољи, у некога ко се мо­же осећати духовно надмоћним, упркос опас­нос­ти­ма и недаћама. Афоризам и виц често би­вају, при­лагођени, надограђени или измењени и иза­зивају даљу, ланчану, често још духовитију реакцију. Овај жанр у том случају постаје сопственик и пос­ред­ник другачије истине и новог тумачења ствар­ности. Пре­зентовани цитати поседују успеле, веома често пара­док­салне и неочекиване поенте. Поруке у њима има­ју, по правилу, социјалну и критичку ди­мен­зију, као и јасан став аутора. На тај начин и обичан човек из на­ро­да доспева у позицију ствараоца који нема друго оружје до средства хумора, потвр­ђу­јујући тако сен­тенцу Алберта Моравије о „хумору као оружју не­на­оружаних“. На све оно што је пре­тен­довало да се на­зове духовитим, Сенка Павловић је применила прин­цип Вука Караџића који је беле­жио и мноштво ша­љивих, али грубих, опсцесних и вулгарних тво­ре­ви­на, те их никада није објавио, смат­рајући да нису за пристојно јавно општење.
Болест чини здравље пријатним и добримрекао је мудри Хераклит из древне Еладе. Социолог кул­туре, професор универзитета Ратко Божовић сма­тра да је „хумор призивање здравља“, „одговор на неочекивану ситуацију“, да „смех показује не­прис­та­ја­ње на пораз свакодневног живота“, те да је „знак оп­стајања“. Изгледа да је епидемија, до тада непоз­нате болести, била подстицајна за успаване духовне потенцијале људи заузетих свакодневним рутинским пословима, усредсређене на решавање ег­зистен­ци­јал­них проблема, због чега су и њихове мис­ли оста­ја­ле фокусиране, више на стомак и задњицу, а мање на главу и срце.
Невидљиви противник у облику вируса про­бу­дио је у Србији сећања на невидљиве авионе из времена бомбардовања наше земље 1999. године. Ка­да је 27. марта те године изнад Буђановаца, у Срему срушен најмодернији војни авион Ф-117, познат као „Ноћни соко“, у српској јавности постала је попу­лар­на реченица: „Извините, нисмо знали да је невид­љив“. У медијском и политичком поимању ствари, ви­рус корона сматрао се новим невидљивим непри­ја­те­љем против којег је вођен нови рат, о чему је све­до­чио официјелни слоган државних званичника, пре­узет са спортских борилишта: „Пораз није опција“. Доајен наше сатире Драгутин Минић Карло комен­тарисао је ова поређења на свој начин: „Србима је, чини се, суђено да се боре против невидљивих: од онога авиона за време бомбардовања, до овог вируса. Важно је да ми останемо видљиви!“
Ни највећа пошаст која је напала човечанство после Другог светског рата није успела да победи не­уништиву српску и балканску духовитост. Она на­род­на „удри бригу на весеље“, поново је постала актуелна. А у разрешењу дилеме - да ли је време пан­де­мије и време за шале и смех, може нам помоћи искуство из прошлости које показује да, упркос нај­ве­ћим могућим трагедијама које су погађале поје­ди­не државе, делове света, па и цео свет, људски дух ни­када није замирао, те да су се увек испредале раз­ли­чите хумористичке форме. Заправо, то је био на­чин људске одбране од смрти, зластраха и неиз­вес­ности. Славни чешко-амерички редитељ и оскаровац Милош Форман рекао је нешто за народ којем је при­па­дао, а што се, заправо, може применити на још неке нације: „Хумор није само мени био важан, он је ва­жан за чешки народ вековима, да преживи“.
И српска историја препуна је примера три­јум­фа живота над смрћу, посебно коришћењем хумора као средства да се преживи и сачувају присебан дух и бистра глава. Током дуготрајне османске окупације наш народ је створио бројне шаљиве приче, посебно о Ери који је у свакој ситуацији успевао да надмудри турске кадије и бегове. Хумор је и у време Великог рата коришћен у комуникацији са становништвом у свим расположивим медијима тога доба: карикату­ра­ма, плакатима, часописима и разгледницама, о чему сведочи изложба „Рат и хумор 1914-1918“, коју је кра­јем 2019. године приредио београдски Институт за историју оглашавања. У Оснабрику, једном од нај­ве­ћих заробљеничких логора у Другом светском ра­ту, заточени српски официри покренули су у апри­лу 1944. године хумористичко-сатирични часопис „Ло­гор­ски јеж“, који је био наставак предратног „Оши­шаног јежа“. Грађански рат у Југославији (1991-1995) посебно је инспирисао српске афористичаре, те је тада Слободан Симић приредио Антологију срп­ског антиратног афоризма под насловом „Српско тај­но оружје“, а сам је записао: „Цео свет зна за Југо­сла­вију. Рат је био добар маркетиншки потез“. Током тромесечног бомбардовања наше земље 1999. године настало је на хиљаде веома успелих и духовитих гра­фита, попут: „Говори српски, да те цео свет бом­бар­дује!“; „Ил' бомбардујте, ил' да кречимо!“ и „Вратите небо птицама!“. Друштво се, заправо, кроз смех све­ти за грехе почињене против њега, а хумор не би остварио свој циљ да делује само у знаку доброте и саосећања.
Не поручује без разлога изрека да је „смех лек“, што је и научно доказно. Смех, тврде лекари, подмлађује срце и мозак, смањује бол, лечи стрес, јача крвне судове, повећава одбрамбену моћ орга­низ­ма, поправља циркулацију... Сваки смех је осебујан и јединствен одговор на проблеме појединца и про­­бле­ме времена, сваки смех је исцељивање. Лекари, по­себ­но психијатри, слажу се да се ендорфин, који је производ смеха и доброг расположења, не може из­ме­рити, ни крвним тестом, ни неким другим мере­њем. Смех је постао помоћни третман у многим кли­ни­кама поред лекова и инјекција, посебно у рекон­валесценцији и рехабилитацији.
Само здрав човек се смеје. Значај смеха је ог­ро­ман и на менталном плану, јер чисти организам од пакости, зависти и егоизма. Познато је да хумор и добро расположење помажу у сузбијању психо­со­мат­ских проблема, спречавају стрес и подржавају актив­ност других органа у нашем телу у оквиру механиз­ма терморегулације и, истовремено, повећавају от­пор­ност на могући бол, било да је реч о телу или ду­ши. Хумор делује тако што служи као дистракција – усмерава пажњу даље од нас и наше тренутне си­ту­а­ци­је, те нам даје времена да пронађемо снагу за суо­ча­вање са њом. Смех има много облика. Понекад је спонтан, од срца, други пут је ироничан или ци­ни­чан, али смех познајемо и кроз сузе. Сваки смех је одређена реакција на ситуацију, као и на настале про­блеме, о чему сведоче шале у овом јединственом бревијару наших карактера, менталитета, одбрам­бе­них механизама, спонтаних реакција, па и црног ху­мо­ра, мада има оних који сматрају да „не постоји црни хумор, јер нема ни белог“.
Кад се људи нечему насмеју, укључујући и шале из збирке „Смехом против короне“, то значи да виде нешто ишчашено и другачије, што није баш она­ко како би требало да буде. Када се не смејемо, већ се само љутимо због свега, то је за све нас бук­вал­но трагично. Међутим, када је човек у стању да се смеје, то значи да ствари посматра - чак и ако су де­фор­мисане - са становишта оптимизма. Филозофски гледано, смех увек значи победу човека над чиње­ни­цом којој се смеје. Штавише, према француском фи­лозофу Анрију Бергсону, смех није само опуштање, већ и поглед на свет, одређени угао гледања на ства­ри и догађаје око нас, а руски класик Лав Толстој нам поручује: „Смех је човекољубље“.Велики ру­мун­ско-француски драмски писац Ежен Јонеско на­пи­сао је да нам „само комично може дати снагу да издржимо трагедију постојања“. Слично је размиш­љао и пољски афористичар светског гласа Станислав Јежи Лец: „Смех одражава трагизам епохе“. Један од најзначајнијих светских књижевника Фјодор Михај­ло­вич Достојевски сматрао је да је „трагично једнако смешно, као и комично“.
И у време неизвесности, забринутости, стра­ха, повећане осетљивости и тензија, наши људи су ис­пољили невероватно висок ниво духовитости, по­зитивног размишљања, животне воље и оптимизма. Показало се још једном да оно што штети телу, ко­ристи духу. Доминантне теме анонимног вер­бал­ног хуморног изражавања и мисли с јасним аутор­ским печатом, прикупљене и представљене у овој књизи Сенке Павловић јесу: изолација („Није лоша ова кућ­на изолација. Само нека ми неко објасно како у јед­ном паковању пиринча има 2639 зрна, а у другом 2784 зрна?“); заштитне маске („Човек с маском на ли­цу поручује: 'Боље да сад изгледам као доктор, него после као пацијент'“.); стварање залиха („Момак са залихама уља, брашна и тестенине, упознао би де­вој­ку са залихама сапуна и тоалет папира“.); школа преко телевизије (- Редар, ко није присутан? - Сви смо, сем Кристине. Њој не ради ТВ.); рад од куће („Откад радим од куће, стално остајем прековреме­но.); дезинфекциона средства („Да ли ће саобраћајна полиција бити толерантна према нама који се дезин­фикујемо алкохолом?“); шетње са кућним љубим­ци­ма („Учим мачку да лаје, па да је водим у шетњу.“); искушења у браку („После три дана изолације, имам само једно питање: - Да ли још увек може да се по­ша­ље пријава за емисију 'Мењам жену'“?); сексуална апстиненција („Психијатар ми је препоручио секс против неурозе. Одем у апотеку, апотекарка неће ни да чује.“)...
Овај зборник минуциозно је састављен, с ци­љем да забави, засмеје, али и опомене, замисли и по­у­чи. Чита се брзо и лако, али подстиче да му се чи­талац често враћа и дуго о њему размишља. Показује нам и како се целокупно човечанство суочило са истоветним изазовима и како друштва и појединци на реагују веома слично, што се огледа и у њиховом хумору, више заједничком и универзалном, него спе­цифичном и националном. Ово дело ће нам помоћи да запамтимо најуспелије шале и да време пандемије описујемо и вицевима, управо онако како је на слич­не ситуације гледао чешко-немачки афористичар Га­бри­јел Лауб: „Постоје тако добре политиколошке, социолошке и психолошке књиге које на шест сто­тина страна кажу колико један добар виц“. Књига „Сме­хом против короне“ биће наш стални подсетник да будемо обазривији и опрезнији према планети, дру­гим људима и себи, како нам се болест не би вра­тила. А кад се на тај период будемо освртали да ви­димо боље и јасније и ону лепшу, ведрију страну, што и јесте у људској природи којој су својствени жи­вотност, спонтаност, унутрашња слобода и не­ми­рење.
И само из ове књиге моћи ћете да сазнате како је „вирус смеха“ победио „најсмешнији вирус“.

Александар Чотрић,
     књижевник

Administrator ШИПАК

0 коментара:

Шипак, Београд.Сва права су задржана!Дизајн блога Игор Браца Дамњановић. Омогућава Blogger.